Åsikt.


Igår tittade jag på Ugly Betty. För att göra en lång historia kort gick hela konceptet med avsnittet ut på att man skulle promota 'normala' modeller. Det gör mig pissed hur majoriteten av alla människor har så fruktansvärt förvrängd syn på skönhet. Det gör mig pissed att folk hela tiden diskuterar att det smala idealet är fel. Det gör mig pissed att vi i sann polistisk korrekthet utbrister att mediebranschens syn på kvinnan är för jävlig och korrupterad utan att inse att det hade varit en död bransch om vi inte hade gött den som vi faktiskt gör.

Tro nu inte att jag tycker att det är fel att vara överviktig. Det gör jag definitivt inte på något annat sätt än om det går till överdift och blir hälsovådligt. Jag tycker däremot att det är fel att vi förespråkar IDEAL överhuvudtaget. Jag hatar ordet, det är ett hån mot alla som inte passar in på den allmäna bilden av perfektion. Och nu pratar jag inte bara om det smala idealet. Jag tycker även synd om de stackars fattiga bondpigor som säkerligen mobbades för sina taniga kroppar när det var inne att vara rejält kurvig på 1800-talet. Jag tycker synd om de stackars tösabitar som hade bleka pigment på 80-talet när det var skitsexigt att se ut som en sönderbränd fejk-afrikan. Jag tycker synd omalla de kinesiska flickor som torterades genom att få fötterna hårt ihopsnörade för att männen tyckte att det var porrigt med små fötter med höga fotvalv.

Förespråka inte ett större ideal. Eller ett mindre för den delen! Imorgon är det 1:a maj, en dag av debatt och protester. Imorgon och alla kommande dagar tänker jag förespråka total demolition av alla äckliga ideal.

För att citera Mark Darcy.


I like you just the way you are.


Tänk på det mina vänner! Ni är fina precis som ni är.
Tänk efter innan ni kallar en person för ful nästa gång.
Det är inte upp till dig att avgöra vad som är vackert eller ej.

image332

Kommentarer
Postat av: carro

Så jävla rätt.

2008-04-30 @ 15:20:41
Postat av: Linda

Bra skrivet! Så sant..

2008-05-01 @ 22:07:05
URL: http://lindulii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0